RSS

Monthly Archives: June 2011

Ahli Parlimen Ditangkap Dan Digari Disebabkan Baju Yang Dipakainya Berwarna Kuning – Tiadapun Lambang BERSIH

Polis terus mengasak penyokong BERSIH 2.0 dengan menangkap mereka yang berpakaian kuning, termasuk dua lagi wakil rakyat Pakatan Rakyat di Perak.

NONEAhli parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye (kiri) dan ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai berserta dua lagi anggota PKR ditangkap di sebuah pasar di Gunung Rapat pagi ini kerana berpakaian kuning.

Lee mendakwa beliau dicekup sebaik tiba sekitar pasar itu pada jam 9 pagi. Wakil rakyat PKR itu terus digari dan diheret ke ibu pejabat polis daerah Ipoh.

“Saya tidak memakai kemeja T BERSIH, ia hanya baju biasa yang berwarna kuning. Saya baru tiba di pasar dan mula berjabat tangan dengan pengundi, kemudian mereka menahan saya,” katanya ketika dihubungi.

Lee juga berkata beliau tidak mengedarkan sebarang risalah atau membawa sebarang sepanduk ketika itu.

NONEMenurutnya, polis memaklumkan kepadanya beliau ditangkap mengikut Akta Polis bagi menghalang perhimpunan haram.Semalam, di Sungai Siput, Perak polis menangkap ADUN Jalong Leong Mei Ming dan ADUN Teja Chang Lih Kang kerana memakai kemeja BERSIH.

Ahad lalu, ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar dan 14 aktivis PSM ditahan polis di tol Sungai Dua ketika mereka dalam perjalanan ke Pulau Pinang bagi menghadiri majlis bertema “Udahlah…Bersaralah”.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on 30/06/2011 in Uncategorized

 

Saya Pangkah Semua Undi Pos… Apa Tindakan Kerajaan Malaysia Bila Ada Dakwaan Begini… Bagi Kita BERSIH 2.0 Ada Penyelesaiannya?

Malaysiakini melaporkan:

Kerajaan menafikan dakwaan pihak pembangkang bahawa wujudnya manipulasi dalam proses undian pos bagi pilihan raya umum 1999 dan 2008.

Sebaliknya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz memberitahu sidang Dewan Rakyat hari ini bahawa dalam dua pilihan raya tersebut, kebanyakan undi pos memihak kepada pembangkang.

Beliau berkata demikian semasa menjawab soalan Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) yang ingin tahu mengenai statistik pengundi tentera yang bersara bertukar kepada pengundi awam.

Nazri berkata seramai 3,894 anggota tentera yang bersara telah memohon semula mendaftar sebagai pengundi awam sepanjang tahun 2010.

Beliau juga berkata anggota tentera perlu memohon mendaftar semula sebagai pengundi biasa setelah bersara dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada masa yang sama akan memotong nama mereka daripada daftar pemilih pengundi tidak hadir. – Mkini.


Memang macam dijangka kerajaan akan nafikan punya. Tu pun nasib baik ditanya dalam parlimen, menteri atau timbalann menteri kena jawab bagi pihak kementerian. Kalau takat tanya dalam ceramah, depa buat-buat tak dengar ja.

Kalau tanya mana-mana askar yang dah pencen aku yakin kalau pun mungkin tak semua tapi akan ada yang jawab tak pernah tengok pun kertaas undi masa dia dalam askar. Maksudnya dia memang tak pernah dapat kertas undi, dan dah tentu la bukan dia yang pangkah kertas undi dia tu.

Kalau betul macam yang Nazri Aziz kata, kerajaan patutnya dakwa orang yang mengaku buat kerja pangkah kertas semua kertas undi pos tu. Bukan orang tu saja tapi lebih patut lagi orang yang bagi arahan buat kerja celaka tu.

Bukan payah-payah nak kena selongkar sapa yang buat kerja tu pasai dah ada pun yang mengaku. Bukan setakat mengaku kat kedai kopi tapi pengakuan dia disiarkan dalam akhbar.

Klik untuk imej lebih besar
[kredit: Fb Tulangbesi]
Bila dah masuk mahkamah, baru la boleh kita dapat tau apa sebenarnya yang berlaku. Ada berani???

source: http://cenangau.blogspot.com

 
Leave a comment

Posted by on 29/06/2011 in Uncategorized

 

Sambutan Hari Guru PASTI Negeri Kedah Mengorak Langkah Ke Arah Kecemerlangan Ilmu Anak-Anak

ALOR SETAR, 19 Jun 2011 – Puan Juwariah Md Yakin yang juga merupakan Ketua Majlis Guru PASTI Negeri Kedah (MGPNK) telah dipilih menerima Anugerah Tokoh Guru PASTI peringkat Negeri Kedah sempena Sambutan Hari Guru PASTI yang diadakan di Dewan Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) di sini.

Sementara itu, Puan Rosna Ahmad menerima anugerah guru paling lama berkhidmat dan Majlis Guru PASTI terbaik dimenangi oleh kawasan Sungai Petani. Selain itu, lima belas orang turut menerima Anugerah Tokoh Guru mewakili kawasan masing-masing.

Dalam sambutan tersebut, pelbagai pertandingan diadakan untuk mencungkil bakat guru-guru, antaranya pertandingan busana pengantin, gubahan kuih tradisional, nasyid dan sajak. Majlis Guru PASTI Sungai Petani telah tampil sebagai  tempat pertama dalam semua pertandingan tersebut.

Majlis turut dimeriahkan dengan persembahan dari adik Muhd Amirul Munir Azlin yang pernah tampil dalam program TV1 Adik-Adikku Musim Ke-2. Beliau juga merupakan bekas pelajar PASTI Sri Aman, Bedong.

PASTI Negeri Kedah kini mempunyai 400 buah PASTI dengan jumlah pelajar 10 ribu orang dan 594 orang tenaga pengajar.

Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Menteri Besar, YAB Dato’Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dan dihadiri kira-kira 600 orang. Turut hadir bersama,YB Dr Ismail Salleh.

Sempena sambutan hari guru tersebut kira-kira 500 orang guru membaca ikrar dihadapan Menteri Besar dengan diketuai oleh Puan Suraini Hashim.

 
Leave a comment

Posted by on 21/06/2011 in Uncategorized

 

Kerajaan Kelantan Mengharamkan Akhbar Utusan Malaysia

KOTA BAHARU – Kerajaan Kelantan hari ini mengharamkan akhbar Utusan Malaysia daripada membuat liputan acara yang melibatkan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat serta sesi persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) berkuatkuasa serta merta.

Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Ahmad Fadzli Shaari berkata, keputusan itu dibuat berikutan penyiaran karikatur yang disifatkan menghina agama Islam berhubung isu rogol dan zina, yang disiarkan dalam akhbar berkenaan.

Katanya, surat rasmi oleh Pejabat Menteri Besar dan Pejabat Urusetia DUN akan dikeluarkan dalam masa terdekat mengenai perkara itu.

“Tindakan itu akan berterusan sehinggalah pihak akhbar berkenaan memohon maaf secara rasmi atau menarik balik penyiaran karikatur berhubung isu itu,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Semalam, Pas melancarkan kempen ‘Boikot Utusan Malaysia’ kerana mendakwa akhbar itu menghina agama Islam menerusi karikatur yang disiarkan pada Rabu lepas.

 
Leave a comment

Posted by on 18/06/2011 in Uncategorized

 

Arah Tuju PAS Selangor Selepas Rombakan Pesuruhjaya Yang Baru.. Siapa Bakal Dilantik Untuk Kabinet Dr Abd Rani Osman?

Selepas rombakan jawatankuasa pusat Ahad lalu, mata kini tertumpu kepada PAS Selangor yang akan membentuk ‘kabinet’ barunya tanpa tokoh kontroversi Datuk Hasan Ali sebagai pesuruhjayanya.

Menurut Dr Abd Rani Osman yang baru dilantik ke jawatan itu, pemilihan jawatankuasa baru antara agenda penting yang akan dibincangkan dalam mesyuarat pertama PAS Selangor selepas muktamar pada Isnin ini.

“Kita akan putuskan timbalan (pesuruhjaya) baru,” katanya yang menyerahkan perkara itu bulat-bulat kepada mesyuarat untuk memutuskannya.

“Saya tidak mahu dictate (kuasai) mesyuarat.”

NONESelepas penyingkiran beberapa tokoh penting PAS negeri oleh Hasan (tengah) pada November 2008, keputusan itu amat dinantikan. Ia penting bagi melihat sama ada tindakan itu menguatkan rangkaian Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dalam hierarki negeri.

Menariknya, perwatakan Dr Abd Rani dilihat mirip kepada Mohamad yang dilihat sebagai tokoh “pendamai” antara dua kumpulan berbeza pendapat yang sering dirujuk sebagai Erdogan dan pro-ulama.

Khalid ke jawatan lama?

Bagaimanapun, tokoh sebegini dilihat didokong kuat kumpulan Ergodan yang mendorong kepada penguasaan besar dalam kepimpinan tertinggi parti itu dalam pemilihan parti awal bulan ini.

Lobi melobi dan cakap-cakap bagaimanapun sudah kedengaran sejurus selepas selesai muktamar ke-57 parti itu pada 6 Julai tadi.

NONEWalaupun gagal dipilih menggantikan Hasan, akar umbi PAS terus berdebar menunggu sama ada ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad (bersongkok) akan dibawa masuk kembali mengisi jawatan lamanya sebagai timbalah pesuruhjaya II.

Tiga timbalan pesuruhjaya PAS negeri sekarang adalah ahli akademik Dr Osman Sabran, exco kerajaan Selangor Iskandar Abdul Samad dan anggota parlimen Hulu Langat Dr Che Rosli Che Mat.

Walaupun tidak jelas kecenderungan mereka, Khalid sendiri berpandangan ketiga-tiga pemimpin itu dilihat pasukan “serasi” kepada Hasan.

Pada November 2008, Khalid dan dan ketua penerangan PAS Selangor ketika itu Saari Sungip dilucutkan jawatan oleh Hasan yang difahamkan “kepanasan” dengan kritikan berhubung isu agama dan kaum dalam pentadbiran negeri.

Cabaran besar

Tempat Khalid digantikan Dr Che Rosli dan setiausaha akhbar presiden PAS ketika itu dan Roslan Shahir Mohd Sharir (bawah, kanan) pula menggantikan Saari.

roslan sms shahir mohd shahirRombakan drastik tersebut dilihat sebagai usaha mengukuhkan kedudukan aliran pro-ulama yang mana Hasan dilihat antara pemimpin pentingnya.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Dr Abd Rani nampaknya sedar pada cabaran sebenar dihadapinya yang bukan semata-mata berdepan dengan Umno sebagai musuh politik mereka.

“Cabaran kita berdepan Umno dan BN memang besar, tetapi pada saya, cabaran lebih besar untuk satukan saf kita,” kata Dr Abd Rani.

Walaupun enggan dilihat menyebelahi mana-mana pihak Dr Abd Rani difahamkan lebih senang dengan Khalid dan Saari sebagai “orang yang bekerja”.

Dr Abd Rani juga menghadapi tugas berat menukar imej PAS Selangor yang mencetuskan pelbagai kontroversi sebelum ini, antaranya dalam isu larangan penjualan arak di negeri itu.

 
Leave a comment

Posted by on 16/06/2011 in Uncategorized

 

8 penyakit yang boleh sembuh dengan berjalan kaki

Jika anda selama ini malas untuk berjalan , fikirkanlah kembali. Menurut satu kajian, berjalan boleh mengurangkan lapan jenis penyakit. Malah boleh menyembuhkan penyakit tanpa harus mengeluarkan wang.
Mulai sekarang rajin-rajinlah berjalan dan rasakan manfaatnya. Berikut 8 jenis penyakit yang boleh disembuhkan dengan berjalan yang bertumpu pada kaki tersebut.
1. Serangan Jantung : Berjalan boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal mengepam darah tanpa henti.
Berjalan dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.
Tidak banyak cara di luar dapat mengubat seperti ini. Berjalan dengan cepat boleh menurunkan risiko serangan jantung.
2. Stroke : Satu kajian dilakukan kepada 70 ribu pesakit di Harvard School of Public Health yang bekerja sambil berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko diserang stroke menurun hingga dua pertiga.
3. Membakar Lemak : Rutin berjalan kaki akan meningkatkan metabolisme tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang oleh aktiviti berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar, kemudian kenaikan berat badan tidak terjadi.

4. Melangsingkan Badan : jika anda kelebihan berat badan, mulailah untuk rutin berjalan Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada terutama diperut anda akan terkikis. Lakukan berjalan kaki secara rutin selama satu jam.
5. Kanser : Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin jalan kaki. Kanker yang dimaksudkan adalah jenis kanser usus besar (colorectal carcinoma).
Kita tahu, bergerak badan ikut melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar lebih lancar. Kanser usus dicetuskan oleh najis tertahan lama dalam saluran pencernaan. Sementara dalam satu kajian lain, berjalan boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.
6. Mencegah Osteoporosis : Sering berjalan bukan hanya otot-otot badan menjadi sihat, rangka atau tulang di dalam tubuh anda juga akan menjadi sihat dan kuat.
Osteoporosis tidak cukup hanya dengan rutin mengambil vitamin D dan kalsium yang banyak, tubuh juga memerlukan gerak badan dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit dibawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis.
7. Mencegah Kencing Manis : Dengan rutin berjalan kira-kira 6 km per jam, dalam tempuh sekitar 50 minit, mampu mencegah berkembangnya diabetes tipe 2, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk (National Institute of Diabetes and Gigesive & Kidney Diseases).
Selagi gula darah boleh dikawal hanya dengan cara bergerak badan (brisk walking), ubat tidak diperlukan. Anda hanya memerlukan berjalan secara rutin untuk terus menjaga kesihatan badan dan terhindar dari diabetes.
8. Depresi : Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresan yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. Mulai sekarang, rajinlah berjalan kaki akan menyembuhkan pesakit yang tengah depresi.
Sorotnews
 
Leave a comment

Posted by on 16/06/2011 in Uncategorized

 

Video: Ceramah Terkini DS Anwar Di Port Dickson, Negeri Sembilan

Ucapan Anwar Ibrahim
Ceramah Perdana PKR
Di Batu 4, Port Dickson, N.Sembilan.
10 Jun 2011.

part 1

<object style=”height: 350px; width: 440px”><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/7nGPRulARXw?version=3″><param name=”allowFullScreen” value=”true”><param name=”allowScriptAccess” value=”always”></object>

part 2

<object style=”height: 350px; width: 440px”><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/ASBHNuPocNA?version=3″><param name=”allowFullScreen” value=”true”><param name=”allowScriptAccess” value=”always”></object>

part 3

<object style=”height: 350px; width: 440px”><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/0K9aCszX0IU?version=3″><param name=”allowFullScreen” value=”true”><param name=”allowScriptAccess” value=”always”></object>

part 4

<object style=”height: 350px; width: 440px”><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/-VvGO6_yeRc?version=3″><param name=”allowFullScreen” value=”true”><param name=”allowScriptAccess” value=”always”></object>

 
Leave a comment

Posted by on 12/06/2011 in Uncategorized